Δεν έφθανεν ένας εύαγγελιστής να τα εξιστορήσει όλα;
Βεβαίως έφθανεν. Αν όμως πάλιν αυτοι πού γράφουν είναι τέσσερις ενώ δεν γράφουν κατα τον 'ίδιον χρόνον, ουτε εις τους αυτους τόπους ουτε επειτα από συνάντησιν και συνομιλίαν, εν τούτοις ομιλουν δι' όλα σαν από
ένα στόμα, γινεται τότε αυτό η μεγίστη άπόδειξις της αληθείας.
Ναί, άλλα συνέβη το άντίθετον, παρατηρεί, εις πολλά σημεία
συλλαμβάνονται να διαφωνούν.
Ακριβώς αυτό είναι ή μεγαλυτερα
άπόδειξις της αληθείας. Αν δηλαδή είχαν συμφωνήσει δι' όλα με την μεγαλυτέραν άκρίβειαν και δια τον χρόνον και δια τον τόπον και δια τάς λέξεις τάς ιδίας, κανεις από τους
εχθρούς δεν θα έπιστευεν, ότι χωρις συνάντησιν και συμφωνίαν άνθρωπίνην έγραψαν όσα έγραψαν.Δεν
είναι δείγμα ειλικρίνειας τόσον μεγάλη συμφωνία; Τώρα όμως και ή φαινομενική εις τάς λεπτομερειας διαφωνία τους απαλλάσσει από κάθε υποψίαν και υπεραμύνεται θαυμάσια του τρόπου των συγγραφέων. Εάν ομίλησαν διαφορετικά δια τον χρόνον και τον τόπον, τουτο δεν ζημιώνει καθόλου την άλήθειαν των λόγων των.
Αλλά και αυτά όμως, καθόσον μας παραχωρήσει ό θεός, θα προσπαθήσωμεν προχωρουντες να τα διαλευκάνωμεν και έχομεν την άξίωσιν μαζι με τα λεχθέντα να προσέξετε και εκείνο, ότι εις τά κεφαλαιώδη, πού συγκρατούν την ζωήν μας και συνθέτουν το κήρυγμα, πουθενά δεν ευρίσκεται κανένας από αυτους να διαφωνεί.
Ποία είναι αυτά;
Ότι ό θεός λόγου χάριν έγινεν άνθρωπος, ότι έκαμε θαύματα, ότι έσταυρώθη, ετάφη, ανέστη, άνελήφθη, ότι πρόκειται να κρίνει, ότι έδωκε σωστικας έντολάς, ότι δεν εισήγαγε νόμον άντίθετον προς την Παλαιάν Διαθή-
κην, ότι είναι Υιός, Μονογενής,γνήσιος, ότι είναι της ιδίας ούσίας με τον Πατέρα και όσα όμοια.
Είς αυτα θα εύρωμεν ότι συμφωνούν απολύτως. Ενώ ως προς τα θαύματα, αν δεν τα ανέφεραν όλοι όλα, αλλά ό ένας αυτά και ό άλλος εκεινα, τουτο ας μη σε ανησυχεί.
Αν τα ανέφερεν ένας όλα, οι άλλοι
ησαν περιττοί, αν πάλι τα άνέφεραν όλοι διαφορετικά από τους άλλους και μόνον αυτοί, δεν θα ύπήρχεν άπόδειξις της συμφωνιας. Δια τουτον τον λόγον και από κοινου όμίλησαν δια πολλά και καθένας από αυτούς επήρε και μας
διηγείται κάτι το ιδιαίτερον. Έτσι ουτε περιττός θα φανεί και ότι συμμετέχει εις την έξιστόρησιν χωρις λόγον άλλα και κριτήριον ακριβές θα προσφέρει δια την άλήθειαν
των λεγομένων.
+ "Αγιος Ιωάννης ό Χρυσόστομος.
συλλαμβάνονται να διαφωνούν.
Ακριβώς αυτό είναι ή μεγαλυτερα
άπόδειξις της αληθείας. Αν δηλαδή είχαν συμφωνήσει δι' όλα με την μεγαλυτέραν άκρίβειαν και δια τον χρόνον και δια τον τόπον και δια τάς λέξεις τάς ιδίας, κανεις από τους
εχθρούς δεν θα έπιστευεν, ότι χωρις συνάντησιν και συμφωνίαν άνθρωπίνην έγραψαν όσα έγραψαν.Δεν
είναι δείγμα ειλικρίνειας τόσον μεγάλη συμφωνία; Τώρα όμως και ή φαινομενική εις τάς λεπτομερειας διαφωνία τους απαλλάσσει από κάθε υποψίαν και υπεραμύνεται θαυμάσια του τρόπου των συγγραφέων. Εάν ομίλησαν διαφορετικά δια τον χρόνον και τον τόπον, τουτο δεν ζημιώνει καθόλου την άλήθειαν των λόγων των.
Αλλά και αυτά όμως, καθόσον μας παραχωρήσει ό θεός, θα προσπαθήσωμεν προχωρουντες να τα διαλευκάνωμεν και έχομεν την άξίωσιν μαζι με τα λεχθέντα να προσέξετε και εκείνο, ότι εις τά κεφαλαιώδη, πού συγκρατούν την ζωήν μας και συνθέτουν το κήρυγμα, πουθενά δεν ευρίσκεται κανένας από αυτους να διαφωνεί.
Ποία είναι αυτά;
Ότι ό θεός λόγου χάριν έγινεν άνθρωπος, ότι έκαμε θαύματα, ότι έσταυρώθη, ετάφη, ανέστη, άνελήφθη, ότι πρόκειται να κρίνει, ότι έδωκε σωστικας έντολάς, ότι δεν εισήγαγε νόμον άντίθετον προς την Παλαιάν Διαθή-
κην, ότι είναι Υιός, Μονογενής,γνήσιος, ότι είναι της ιδίας ούσίας με τον Πατέρα και όσα όμοια.
Είς αυτα θα εύρωμεν ότι συμφωνούν απολύτως. Ενώ ως προς τα θαύματα, αν δεν τα ανέφεραν όλοι όλα, αλλά ό ένας αυτά και ό άλλος εκεινα, τουτο ας μη σε ανησυχεί.
Αν τα ανέφερεν ένας όλα, οι άλλοι
ησαν περιττοί, αν πάλι τα άνέφεραν όλοι διαφορετικά από τους άλλους και μόνον αυτοί, δεν θα ύπήρχεν άπόδειξις της συμφωνιας. Δια τουτον τον λόγον και από κοινου όμίλησαν δια πολλά και καθένας από αυτούς επήρε και μας
διηγείται κάτι το ιδιαίτερον. Έτσι ουτε περιττός θα φανεί και ότι συμμετέχει εις την έξιστόρησιν χωρις λόγον άλλα και κριτήριον ακριβές θα προσφέρει δια την άλήθειαν
των λεγομένων.
+ "Αγιος Ιωάννης ό Χρυσόστομος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.