Μνήμη του εν αγιοις Πατρός ημών Βασιλείου, Αρχιεπισκόπου Καισαρείας Καππαδοκιας, του Μεγάλου.
Αργία και Κατάλυσις εις πάντα.
Μωσαϊκός νόμος, διέταζε την περιτομή των αρσενικών παιδιών
(Έξοδ. ΙΒ' 43-49), (Γεν. ΙΖ' 9-19), η οποία γινόταν κατά την ογδόη
ημέρα από αυτή της γέννησης του παιδιού (Λευιτ. ΙΓ' 3). Η τελετή
αυτή έπαιρνε μέρος μέσα σε κτίριο της Συναγωγής, το πρωι,
παρουσία δέκα τουλάχιστον προσώπων. Έτσι και η περιτομή του
βρέφους Ιησού εγινε στη Συναγωγή της Βηθλεέμ. Η χειροποίητος
αυτή περιτομή στο σώμα ηταν τύπος, που συμβόλιζε την περιτομή
της καρδιάς, ενεργούμενης απ' ευθείας υπό του θεού (Δευτ. Γ 16,
Λ'6). Για τη δεύτερη αυτή περιτομή, την αχείροποίητο, ο απ. Παύλος
διδάσκει: «Περιετμήθητε περι-τομή αχειροποιήτω εν τη απεκδυθεί
του σωματος των αμαρτιων της σαρκός, εν τη περιτομη του
Χριστού, συνταφέντες αυτώ εν τω βαπτίσματί» (Κολ. Β' 11-12).
Δηλαδή, λέει ο απ. Παύλος, περιτμηθήκατε KQL με περιτομή
πνευματική, που ενεργείται απ' το Αγιο Πνεύμα. Και συνίσταται στο
γδύσιμο και την αποβολή του σώματος, που δούλεψε στις αμαρτίες
της σάρκας. Το γδύσιμο δε αυτό είναι η περιτομή, που πήρατε από
τον Χριστό, όταν θαφτήκατε μαζί Του, δια του Αγίου Βαπτίσματος.
To Βρέφος όμως της φάτνης, αφού γεννήθηκε με τον Παλαιό Νόμο,
έπρεπε να υποβληθεί KQL Αυτό στον τύπο, ο οποίος είχε δικαίωμα
να ισχύει μέχρι της καταργήσεως του. Η περιτομή την οποία
εορτάζουμε και τιμούμε ως Δεσποτική εορτή ειναι η απάντηση σε
όσους ισχυριζονταν OTL ο Ιησούς εγεννήθη κατά φαντασίαν. Μετά
την περιτομή επέστρεψε στην οικία Του, ζώντας ανθρωπινα και
«προκύπτων εν ηλικία και σοφία καί χάριτί».
Άπολυτίκιον της εορτής ηχος α'. Toυ λίθου σφραγισθέντος.
Μορφή αναλλοιώτως ανθρωπίνην προσέλαβες, θεος ων κατ' ουσίαν
πολυεύσπλαγχνε Κύριε, και νόμον εκπληρων περιτομήν, θελήσει
καταδέχη σαρκικήν, ίνα παύσης τα σκιώδη, και περιέλης το κάλυμμα των
παθών ημων. Δόξα τω αγαθότητι τη ση, δόξα τω ευσπλαγχνία σου, δόξα τη
ανεκφράστω Λόγε συγκαταβάσεί σου.
Άπολυτίκιον του Άγίου.
Είς πάσαν την γην εξηλθεν ο φθόγγος σου, ως δεξαμενη τον λόγον σου 'δι' ου θεοπρεπως εδογματισας, την φύσιν των όντων ετρανωσας, τα των ανθρώπων ήθη κατεκοσμησας 'βασιλειον Ιερατευμα, πάτερ οσιε, πρέσβευε Χριστώ τω Θεώ, σωθηναι τας ψυχάς ημών.
Κοντάκιον της εορτής ηχος γ'. Η Παρθένος σήμερον.
Ο των ολων Κύριος, περιτομην υπομένει, και βροτων τα πταίσματα, ως αγαθος περιτέμνει- δίδωσι, την σωτηρίαν σήμερον κόσμω • χαίρει δε,
εν τοις υψίστοις και ο του Κτιστου, ιεράρχης και φωσφόρος,ο θείος
μύστης Χριστου Βασιλειος.
Μεναλυναριον.
Σάρκα οκταήμερος ως βροτός, των ολων Κτίστης, περιτέμνεται
νομικως, την εξ ακρασίας, μεν κακίαν τέμνων· Αυτου την αγαθότητα
μεγαλύνωμεν.
Κοντάκιον του Αγίου. Ηχος δ '. Επεφανης σημερον.
Ώφθης βασις ασειστος, τη Εκκλησία, νεμων πασιν ασυλον, την κυριότητα βροτοις, επισφραγιζων σοις δογμασιν, Ουρανοφαντορ Βασιλειε οσιε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.