Άγιος Αναστάσιος ο Σιναίτης, επίσκοπος Θεουπόλεως Αντιοχείας
Ερωτήσεις και αποκρίσεις
Ερώτηση 20η. Με ποια δύναμη αυτοί που πιστεύουν και κάνουν τα αντίθετα, πολλές φορές προφητεύουν και θαυματουργούν;
Τα διάφορα σημεία και θαύματα και οι προφητείες πολλές φορές γίνονται και από ανάξιους,
σύμφωνα με κάποια ανάγκη ή οικονομία, όπως συνέβη με τον Βαρλαάμ και
την εγγαστρίμυθο. Και αλλού, οι απόστολοι, όταν βρήκαν κάποιον άπιστο,
«ο οποίος έδιωχνε δαιμόνια με το όνομα του Χριστού», και τον εμπόδισαν
και το ανάφεραν στον Χριστό, ο Χριστός τους είπε «Μη τον εμποδίζετε,
γιατί όποιος δεν είναι εναντίον σας, είναι με το μέρος σας». Επομένως,
όταν δεις να γίνεται ένα θαύμα και από αιρετικούς και από άπιστους, να
μην απορήσεις ούτε να μετακινηθείς από την ορθόδοξη πίστη. Γιατί πολλές
φορές
εκείνη που κάνει το θαύμα είναι η πίστη αυτού που προσέρχεται, και όχι η αξία εκείνου που το κάνει.
Άλλωστε ο Ιωάννης, ο μεγαλύτερος από όλους όσους γεννήθηκαν από γυναίκες, δεν φαίνεται να έχει κάνει θαύμα,
ενώ ο Ιούδας οπωσδήποτε έκανε, αφού ήταν και αυτός ανάμεσα σ’ εκείνους
που στάλθηκαν να αναστήσουν νεκρούς και να θεραπεύσουν λεπρούς. Γι’ αυτό να μη θεωρήσεις σπουδαίο, εάν δεις κάποιον ανάξιο ή αιρετικό να κάνει θαύμα. Ούτε
φυσικά πρέπει να κρίνουμε τον ορθόδοξο άνθρωπο από τα θαύματα και τις
προφητείες, αν είναι άγιος ή όχι, αλλά από τη διαγωγή του. Γιατί πολλές φορές πολλοί όχι μόνο ορθόδοξοι αμαρτωλοί, αλλά και αιρετικοί και άπιστοι, έκαναν θαύματα και προφήτευσαν
σε ειδικές περιπτώσεις, όπως ειπώθηκε, ύστερα από παραχώρηση του
Κυρίου, όπως στην περίπτωση του Βαλαάμ και του Σαούλ και του
Ναβουχοδονόσορα και του Καϊάφα, στους οποίους μπορούμε να βρούμε, ότι το
άγιο Πνεύμα ενήργησε, αν και ήταν ανάξιοι και βέβηλοι, για
δικαιολογημένες αιτίες.
Αφού λοιπόν, όπως αποδείχτηκε, και από αμαρτωλούς και άπιστους γίνονται πολλές φορές θαύματα και προφητείες, κατ’ οικονομία, δεν πρέπει από τα γεγονότα αυτά, όπως είπα, να δοκιμάζουμε κάποιον, αν είναι άγιος, αλλά από τους καρπούς του, όπως λέγει ο Κύριος «Θα τους αναγνωρίσετε από τους καρπούς τους». Τους καρπούς του αληθινού και πνευματικού ανθρώπου τις φανέρωσε ο Απόστολος, λέγοντας· «Ο
καρπός του Πνεύματος είναι αγάπη, χαρά, ειρήνη, μακροθυμία,
χρηστοήθεια, αγαθοσύνη, πίστη, πραότητα, εγκράτεια. Εναντίον αυτών δεν
υπάρχει νόμος». Εάν λοιπόν ο άνθρωπος έχει τις αρετές αυτές, είτε
κάνει θαύματα, είτε δεν κάνει, είναι φανερό ότι ο άνθρωπος αυτός είναι
άγιος και φίλος του Θεού. Γιατί στους αληθινούς φίλους του Θεού δεν
υπάρχει χάρη χωρίς πνευματικό χάρισμα. Γιατί δέχεται ή λόγο σοφίας, ή
λόγο γνώσης, ή πίστη, ή χάρισμα να θεραπεύει, ή κάποιο άλλο από αυτά που
αναφέρει ο Απόστολος στα όσα λέγει περί των δωρεών του αγίου Πνεύματος.
Χωρίς τους καρπούς αυτούς, αυτός που κάνει θαύματα ή προφητεύει, είναι
ένας από εκείνους που θα λένε την ημέρα εκείνη· «Κύριε, Κύριε, στο
όνομά σου δεν κάναμε πολλά θαύματα; Και θα ακούσει. Ομολογώ πως ποτέ δεν
σε γνώρισα. Απομακρύνσου από εμένα, συ ο εργάτης της ανομίας». Και αυτά βέβαια ειπώθηκαν για τους ορθόδοξους Χριστιανούς που κάνουν θαύματα.