ΕΓΚΑΙΝΙΑ

Παρασκευή 21 Απριλίου 2017

Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής κατά Αγίου Κοσμά του Αιτωλού



Γράφει ο Κωνσταντίνος Χολέβας – Πολιτικός Επιστήμων
Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός
Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός
Χριστός Ανέστη! Την ώρα που οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί στην Ελλάδα και ανά την Οικουμένη πανηγυρίζουμε την Ανάσταση του Κυρίου, το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) απεργάζεται την αποδόμηση της εθνικής ταυτότητος. Μετά τα Θρησκευτικά σειρά έχει η Ιστορία. Όπως ανακοινώθηκε, το ΙΕΠ προτίθεται να καταργήσει την Αρχαία Ελληνική Ιστορία από τη Δ΄ Δημοτικού και να την αντικαταστήσει με την τοπική ιστορία. Επίσης σκέπτεται να μειώσει τα κεφάλαια που αναφέρονται στην Μεγάλη Ελληνική Επανάσταση του 1821 και να δώσει χώρο σε μαρξιστικές αναλύσεις περί κοινωνικών κινημάτων. Το ΙΕΠ πρέπει να γνωρίζει ότι η προβολή των εθνικών αγώνων και των ηρώων ενώνει το Έθνος, ενώ η διδασκαλία αμφιλεγομένων κοινωνικών θεωριών διχάζει και τη σχολική τάξη και τον λαό μας.
Ομολογώ ότι μού προκάλεσε δυσάρεστη έκπληξη η παρέμβαση του ΙΕΠ στο ισχύον σχολικό βιβλίο Ιστορίας της Στ΄ Δημοτικού. Αναφέρομαι στο βιβλίο, το οποίο αντικατέστησε το ανιστόρητο εγχειρίδιο του «συνωστισμού». Με εγκύκλιο, την οποία μπορείτε να βρείτε στο διαδίκτυο, ανηρτημένη από τον Οκτώβριο του 2016, το Ινστιτούτο προτείνει στους διδάσκοντες να μην διδάξουν το κεφάλαιο περί διδασκάλων του Γένους. Το κεφάλαιο αυτό αναφέρεται στους κληρικούς, οι οποίοι εργάσθηκαν για την εκπαιδευτική αναγέννηση των υποδούλων και κυρίως στον Άγιο Κοσμά τον Αιτωλό. Παρουσιάζει δε και μία ολόσωμη εικόνα του Αγίου. Το ΙΕΠ, με τη δικαιολογία ότι πρέπει να μειωθεί η διδακτέα ύλη, αφαιρεί τον Άγιο Κοσμά και μόνον τον Άγιο Κοσμά. Για κάποια κεφάλαια προτείνει περιληπτική διδασκαλία, αλλά δεν τα αφαιρεί. Το μόνο πρόσωπο που ενοχλεί τους αρμοδίους του ΙΕΠ είναι ο Πατροκοσμάς, ο Άγιος του σκλαβωμένου Γένους.

Δεν είναι η πρώτη φορά που οι ψευδοπροοδευτικοί ασεβούν κατά του Αγίου Κοσμά. Το προβληματικό και δικαίως αποσυρθέν εγχειρίδιο της κ. Ρεπούση τον παρουσίαζε ως διαφωτιστή δυτικού τύπου, χωρίς να αναφέρει ότι ήταν ιερομόναχος και ότι είχε μαρτυρικό τέλος. Γι’ αυτό και όταν διάβασα το σχετικό κεφάλαιο της κ. Ρεπούση έγραψα άρθρο με τον τίτλο «Κάποιος κύριος Κοσμάς». Δηλαδή προβληματίσθηκα ότι τα παιδιά θα νόμιζαν ότι επρόκειτο για κάποιον λαϊκό που έπινε καφέ στο Παρίσι και έγραφε κείμενα. Δεν θα μάθαιναν ότι ο Πατροκοσμάς ήταν ένας καλόγερος φωτισμένος από τον Θεό που γύριζε με τα πόδια τα χωριά, αγωνίσθηκε κατά του εξισλαμισμού και απαγχονίσθηκε το 1779.
Γιατί άραγε οι οπαδοί της «Αριστεράς και της Προόδου» ενοχλούνται από τον Άγιο Κοσμά; Γιατί θέλουν να τον αποβάλουν από τα σχολικά βιβλία; Δεν έχει θέση στις μαθητικές ψυχές ο Άγιος που ίδρυσε σχολεία στην πιο δύσκολη περίοδο του Νεωτέρου Ελληνισμού; Δεν πρέπει να μάθουν τα παιδιά μας τον πατριωτικό, κοινωνικό, φιλάνθρωπο και βαθύτατα θεολογικό λόγο του Πατροκοσμά; Δεν θέλει το ΙΕΠ να μάθουν οι νέοι μας ότι ο Άγιος διέσωσε την ελληνική γλώσσα και την εθνική μας ταυτότητα;
Από το σπουδαίο κείμενο «Το Άγιον Όρος και η παιδεία του Γένους μας», το οποίο συνετάγη και εξεδόθη από την Ιερά Μονή Ιβήρων, πρώτα το 1994 και βελτιωμένο το 2003, παραθέτουμε ορισμένες εύστοχες επισημάνσεις για τις διδαχές του Πατροκοσμά: «… Ανοίξτε σχολεία ελληνικά. Να βάλετε όλοι σας, για να σπουδάζουν όλα τα παιδιά, χωρίς να πληρώνουν. Να μάθουν τα παιδιά την ελληνική γλώσσα, για να ξεσκεπάσουν όλα τα μυστήρια της ζωής και της Εκκλησίας μας, που είναι εκεί κρυμμένα. Από το σχολείον μανθάνομεν το κατά δύναμιν τί είναι Θεός, τί είναι Αγία Τριάς, τί είναι άγγελοι, αρχάγγελοι, τί είναι δαίμονες, τί είναι παράδεισος, τί είναι κόλασις, τί είναι αμαρτία, αρετή. Από το σχολείον μανθάνομεν τί είναι Αγία Κοινωνία, τί είναι Βάπτισμα, τί είναι το Άγιον Ευχέλαιον, ο τέλειος γάμος, τί είναι ψυχή, τί είναι κορμί… το σχολείον ανοίγει τες εκκλησίες, το σχολείον ανοίγει ατ μοναστήρια. Ανίσως και δεν ήτανε σχολεία, πού ήθελα εγώ να μάθω να σας διδάσκω;…. Είναι αληθινός επαναστάτης, ανανεωτής των πάντων. Κρίνει τον πλούσιο που δεν δίνει στον φτωχό. Διοργανώνει δωρεάν παιδεία. Σέβεται τη γυναίκα. Βλέπει ότι την καταπιέζουν. Φανερώνεται πραγματικός υπερασπιστής της. Ρίχνει όλους στο φιλότιμο».
Οι επισημάνσεις αυτές μάς οδηγούν στον προβληματισμό: Ποια σχέση έχει η Παιδεία του Αγίου Κοσμά με το σύγχρονο σχολείο; Εν όψει δε και των σχεδιαζομένων μεταρρυθμίσεων καλό θα ήταν να προβληματισθούμε αν τελικά σήμερα το σχολείο διαμορφώνει ήθος ή απλώς καλλιεργεί την αποστήθιση γνώσεων. Έχει παραμεληθεί η Ανθρωπιστική Παιδεία χάριν της Τεχνολογικής και αυτό βλάπτει την ψυχοσύνθεση των παιδιών, τούς στερεί τα πρότυπα και τα οράματα. Στην εποχή των Ηλεκτρονικών Υπολογιστών οι νέοι μας χρειάζονται ακόμη περισσότερο τα διδάγματα των Αρχαίων Ελληνικών κειμένων, των Θρησκευτικών και της Ιστορίας. Για να μην απομονωθούν μπροστά στον υπολογιστή. Για να μην γίνουν απαθείς θεατές της υλιστικής παγκοσμιοποιήσεως, η οποία γεννά οικονομικές κρίσεις σαν τη σημερινή και τις εξαπλώνει υπερπηδώντας τα σύνορα. Για να αντισταθούν στην επικράτηση του υλιστικού συμφέροντος εις βάρος της ανθρωπιάς και της κοινωνικής δικαιοσύνης. Για να αγωνισθούν ώστε ο λαός μας να διατηρήσει την Ελληνορθόδοξη ταυτότητά του.
Ας μιλήσουμε στα παιδιά μας για την ελπίδα που καλλιεργούσε ο Πατροκοσμάς!
Άρθρο στην εφημερίδα ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΑΛΗΘΕΙΑ, 19.4.2017

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.